onsdag 2 november 2011

Hur tänker jag när jag tänker?


Rubrikens fråga fick vi på det senaste kurstillfället. Hur tänker jag när jag tänker? Svår fråga ... Men när jag tänker brukar det oftast ploppa upp bilder, jag känner dofter, smaker och en speciell sinnesstämning innfinner sig.

Senaste tillfället på kursen fick vi utforska pinnar, som jag visat i tidagare inlägg. Vi fick använda alla våra sinnen, lukta, smaka, känna, lyssna osv. Hur låter en pinne? Hur smakar en pinne? Hur känns en pinne? Vi fick göra ljud tillsammans med pinnarnar, hålla olika rytmer och takter. Vi smakade på pinnarna (lakritsrot) vilket fick mig att minnas tillbaka då jag var liten och vi satt och gnagde på pinnarna. Vi fick bygga olika konstruktioner själva och i grupp ganska styrt från vår lärare. Jag fick en obehagskänsla i kroppen då läraren styrde för mycket. Jag blev osäker. Vad förväntas av mig nu? En viktig reflektion som jag bär med mig då jag verkligen inte vill skapa osäkerhet hos barnen på förskolan. Dagen avslutades med att vi fick med oss en uppgift till nästa gång: Gör ett pinnprojekt tillsammans med barnen!



Inga kommentarer: