tisdag 8 november 2011

Lockelse





För mig är miljöns utformning fundamentalt viktig för att skapa olika lärprocesser och möten. Ögat skall lockas till något, man skall vilja börja utforska! Hur skapar vi lust, förundran och kreativitet i förskolan? På avdelningen där jag arbetar känns det viktigt att utgå från vad barnen visar oss att de är intresserade av då vi bygger miljöer. Vi tar avstamp från vad vi ser att de lockas av. Men vi arbetar också med att skapa "impulser" i miljön för att sedan jobba vidare på vad barnen visar oss. Ljus, skuggor, "spill-material", tyger, speglar, brädor, olika sorters plaströr, papprör, vvs rör, glasblock är några exempel på material vi har. I fredags på vår planering tog vi en tur till bla Bauhouse. Vi träffade en mycket hjälpsam försäljare som skänkte "snurrorna" på bilden ovan. Det visade sig att de har en speciell hylla där de lägger "dagis-spill" som han själv uttryckte det. Tacksamt tog vi emot många "snurror" som våra barn med en gång började utforska.

2 kommentarer:

Linda Linder sa...

Spännande Sarah!
Tänk vad betydelsefull reflektionen är. Att få till ett sådan hörn som du visar på den första bilden ger många dimmensioner i utforskandet. Jag har sett det i många pedagogiska miljöer och det är ingen tillfällighet!

På mitt nya torg har jag inte en enda spegel än, jag lurar på hur och var jag ska sätta dem. Eftersom torget är nybyggt så får vi tänka igenom var vi sätter upp våra speglar. Jag har heller inte jättemycket väggar så jag funderar och lurar på hur jag ska få bästa möjliga reflektion och ljus. Ja jösses vilken skillnad det kommer bli då!

Unknown sa...

Sarah! Visst är det härligt när man ser nya dimensioner i rummen? Jag tänker att man ibland kan uppleva att man smittas av intryck som man möter och det blir inte uppenbart vad det handlar om förrän barnen tar miljöerna i besittning - det är då det börjar hända något...härligt att du delar detta.