söndag 19 juni 2011

Vad är en medforskande pedagog?

För mig har det kommit att bli några nyckelbegrepp när jag tänker på vad en medforskande pedagog är för mig
  • Utmana (förmågan att utmana barnens olika teorier och att problematisera som leder lärandet vidare)
  • Inspiration (att låta sig inspireras av barnens nyfikenheter och hålla deras olika frågor vid liv och att själv vara en inspiratör)
  • Möjliggörare (att kunna förhålla sig till barngruppen och deras utmaningar, skapa tron om att allt är möjligt, inte sätta gränser för vad som är möjligt)
  • Reflekterande (vara lyhörd över vad jag uppfattar och över vilka signaler barnen ger och vilka signaler jag ger tillbaka, men framför allt reflektera över barnens läroprocesser)
  • Flexibel (att kunna vara föränderlig och släppa taget, våga utmana både mig, mina kollegor och barnen)

Inga kommentarer: