måndag 20 juni 2011

Förundran

I slutet av Atejerista kursen, kommer inte ihåg vilket tillfälle det var, fick vi frågan av en kursledare:
 Vad har du förundrats över idag? Jag minns att jag förundrats över att jag inte stressat upp mig över att vi skulle redovisa vårt projekt för våra kurskamrater. Jag hade haft en lugn och härlig morgon med familjen och helt släppt min nervositet över redovisningen. Känslan var härlig och det kändes skönt att få reflektera över. Att låta sig själv och andra tänka till och reflektera över vad de förundrats över tror jag är viktigt och öppnar upp och släpper fram inre känslor.

"We have to convince ourselves that it is essential to preserve in children (and in ourselves)
the feeling of wonder and surprise. In fact, drawing, painting, and the use of all languages, are
experiences and explorations of life, of the sense, and of meanings. They are an expression of
urgency, desire, reassurance, research, hypotheses, readjustment, constructions and inventions."
                                                                                                                                  Loris Malaguzzi

Inga kommentarer: