torsdag 2 juni 2011

Reggio Emilia

‘The child has a hundred languages (and then a hundred hundred hundred more) but they steal ninetynine. The school and the culture separate the head from the body. They tell the child to think without their hands, to do and make without their head, to listen and not to speak, to understand without joy, to feel love and awe only at Easter and Christmas. They tell the child to discover the world that is already there.’




Efter andra världskriget tog slut, ville några föräldrar i Reggio Emilia (som ligger i Italien) ge sina barn möjlighet till ett liv de själva aldrig hade haft. De byggde därför en förskola där barnen kom att möta en pedagogik som skulle hjälpa dem till detta liv föräldrarna aldrig fått uppleva. Man ville bygga en egen förskola och målet var att skapa en ny pedagogisk verksamhet som grundade sig på tanken att barn har samma rättigheter som vuxna. Barnen skulle ha rätt att utveckla sina förmågor utifrån sina egna förutsättningar, de skulle respekteras och tas på allvar. En kort tid efter att man i Reggio Emilia börjat bygga förskolan fick läraren och psykologen Loris Malaguzzi höra talas om projektet. Han kom att bli förgrundsgestalten för den pedagogiska filosofi som vuxit fram och fortfarande utvecklas i Reggio Emilia. Loris Malaguzzi var barnomsorgschef fram till sin död i mitten av 90-talet och de kommunala förskolorna blev allt fler, idag finns det i Reggio Emilia närmare fyrtio förskolor i kommunal regi. Förskolorna har vuxit sig starka under de femtio år som gått, och en världsberömd pedagogisk filosofi har vuxit fram.

Här i Sverige finns ganska många förskolor som arbetar med det man kallar "Reggio Emilia-inspirationen". Det går inte att kopiera ett färdigt koncept och man talar inte om att man använder sig av "Reggio Emilia-pedagogik". Man utgår istället från ett sätt att tänka anpassat efter de omständigheter som råder. Det pedagogiska arbetet kan inte kedjas fast vid en metod utan är ständigt föränderligt och utvecklas hela tiden i takt med det moderna samhället. Att se barnen som kompetenta där miljön är den "3:e" pedagogen är fundamentala i denna filosofin.

Jag kom i kontakt med Reggio Emilia filosofin under min lärarutbildning (2001-2005). Ju mer jag läste om filosofin, ju mer ville jag veta. Här såddes ett frö som idag har börjat gro.