torsdag 16 juni 2011

Ännu ett viktigt begrepp "Den tredje pedagogen"

Att sätta barnen i fokus då vi planerar och utvecklar vår inne och ute miljö borde vara en självklarhet för oss som jobbar i förskolans värld. I Reggio Emilia filosofin har miljön ett sådant stort pedagogiskt värde, att man benämner den ”den tredje pedagogen”. Arbetar man Reggio Emilia inspirerat betonar man att miljön och arkitekturen måste beskriva på vilket sätt personalen vill närma sig barnen. Miljön är en pedagog som ska uppmuntra och inspirera barnen. Dessutom ska miljön utmana barnen i deras tankar och fantasi och främja dem till kunskap. Ofta konstruerar man miljön i form av ett torg/mötesplats likt en italiensk “piazza”. Man arbetar mestadels med rum i rummet och större rum skärmas av med hjälp av olika material, möblering och mindre utrymmen skapas. Beroende på hur verksamheten ser ut och utifrån barnens intressen förändras miljön. Vikten av att skapa sammanhang när miljöer skapas där barnet får förutsättningar för lärande där barnet själv kan tillägna sig kunskap, är en stor avsikt och vilja inom Reggio Emilia. Det är processen, inte produkten som skall avspeglas i miljön. Beroende på hur vi konstruerar miljön avspeglar bilden av vad vi kan komma att förvänta oss ska hända där, och då också vad vi förväntar oss av barnen. Rummen står på så sätt i kommunikation med oss, om vi ändrar miljön sänder vi ut nya budskap och det kommer ske saker på nya sätt i den nya miljön. Skapande och kreativitet står i fokus och då blir ett av de viktigaste rummen ateljén i Reggios förskolor. Ofta ligger ateljén centralt i förskolornas lokaler.

På min avdelning har vi en grundtanke om att fokusera kring barnen när vi planerar och utvecklar vår miljö och vår ambition är att använda den pedagogiska miljön som ett arbetsredskap. Vi vill anpassa miljön och materialet efter barnens intressen, behov och erfarenheter samt att miljön har en inbjudande och utforskande prägel. Vi arbetar ålders indelat för att lättare kunna anpassa vår miljö och material efter barnen. De ska själva kunna plocka fram det de vill jobba med utan att be en vuxen om hjälp. Vår ambition är att rummen skall tala till barnen; vad vill man göra här? Den estetiska utformningen är oerhört viktig, det skall vara vackert och tilltalande att vistas i miljön.













2 kommentarer:

Cristian Fabbi sa...

"Vi arbetar ålders indelat för att lättare kunna anpassa vår miljö och material efter barnen"
This is a very important point. When possible, having children of the same age allow you to work to some "straight target" and get exactly what you need, in the environment, for that age.
At the same time, it is also important the concept of aesthetic: "Den estetiska utformningen är oerhört viktig, det skall vara vackert och tilltalande att vistas i miljön". It is a very fundamental and dangerous concept. What is aesthetic? This is a very good topic to discuss :-)

Sarah sa...

If you're talking about the literate child is a soul essentially working age divided, I think.
Yes you are right. What is aesthetic? Who decides that? Perhaps the "right" way to go is to ask the kids? It's their and our environment. What we think are aestheticians term might not agree with kids :)