fredag 25 november 2011

I skrivande stund ...

... sitter jag just nu och plitar ner texten till uppgiften vi fått från kursen. Ett litet uttdrag kommer här...

(uppgiften är att ta sig an ett konstnärsmaterial, en konstnär, kurslitteratur, kurstillfällen och redovisa sin egna process)

Jag är påväg ... mot många saker som mina tankar för mig till. En stark tanke hos mig är att jag vill utbilda mig till Ateljérista. Jag har börjat min resa mot målet och vet inte vart jag hamnar för, för mig är inte målet i sig det viktiga utan processen. Jag kommer i min text försöka visa min process och resa som jag åkt på under ateljérista kursen (och som inte slutar där). När jag har funderat och haft alla "tankesnurrar" under dessa veckor som kursen varit, har några begrepp, upplevelser och tankar fastnat extra i mitt huvud. Det första är förundran som jag tänker på dagligen. Hur kan jag skapa olika miljöer där barnen förundras? Besöket på Världskulturmuseet som var en omvälvande upplevelse som har kommit att bli hela startskottet för mitt pågående paradigmskifte i mig själv. Estetiska lärprocesser som jag så väl kan förlika mig med då jag verkligen känner att det är viktigt att barnen får lära via kroppen, att vi pedagoger har en strävan i att försöka få barnen att se, känna, uppleva och skapa något nytt som Gunilla Fiin pratade om. Att ge en estetisk impuls är något jag också tänker på ofta. Vad kan vara startskottet i ett projekt? Hur kan jag skapa "lockelser" i vår miljö dit barnen vill gå och utforska? Gruppdiskussionerna som vi har haft är den tid då jag tvingats att göra en extra tankesnurr och sätta ord på vad, hur och varför jag tänker som jag gör. Att tvingas till att sätta ord på hur jag tänker gör att jag upplever att jag kommer närmare mig själv vilket är viktigt anser jag. Min erfarenhet säger mig att man inte kan ta någon genväg genom sina tankar utan måste göra de där tankesnurrarna om och om igen.









Inga kommentarer: