fredag 14 oktober 2011

Processen har börjat




En av uppgifterna på Ateljerista kursen är att ta sig an ett material som man är nyfiken på (och en konstnär som jobbar/ jobbar med materialet). Jag har valt att fördjupa mig i akrylfärg. Anledningen är att jag känner mig ganska osäker på akryl och har inte någon som helst erfarenhet. Det ska bli spännande och utmanande att få utforska detta material. Konstnären som jag valt är Jean Michel Basquiat. När jag var på Arken museum i Köpenhamn, strax efter första tillfället på kursen, blev jag så tagen av denna, enligt mig, unika person (som tyvärr inte lever längre). Här kan du läsa mer om honom.

I samma veva som jag var i Köpenhamn tycktes jag bli förföljd av ugglor. Jag såg ugglor överallt. Alldeles innan jag skulle ta tåget hem igen sprang jag på ett ugglehalsband och köpte det givetvis. Jag fick en känsla av att det sökte upp mig, det låter konstigt jag vet... I ett tidigt stadium bestämde jag mig för att Jean Michel, akryl och ugglor skulle få spegla mitt projekt i kursen där det är min egna process som ligger i fokus. Mitt uggle smycke kommer att ha en stor del i mitt utforskande!

1 kommentar:

Linda Linder sa...

Ååå jag gillar ugglor, särskilt de där 70-tals-ugglorna, som den där i fablernas värld du vet :)
Vilket spännande projekt och vad modigt att du delar det i din blogg!