Jag har haft sådan tur, att få träffa (både här på webben och personligen) så många kloka människor som är lika intresserade som mig när det gäller att möta och utforska tillsammans med barn. I början av veckan hade jag och min kollega och tillika kurskamrat möjligheten att få träffa studenter som går Lärarutbildningen på sin 5:e termin med kursen Bildspecialisering. Vi berättade om våra förskolor, vår resa mot/med avstamp i reggio emilia filosofin och våra "misslyckade" projekt. Vi går båda Ateljersita utbildningen på Högskolan i Borås (men är förlagd i Varberg) och fick möjlighet att "misslyckas" i våra projekt som vi gjorde under kursen. Att få möjlighet att "misslyckas" kan du läsa mer av här. Vår lärare Mats, som också är lärare för dessa studenter som vi mötte, ville ge sina studenter möjlighet att träffa verksamma pedagoger och få se en annan sida av hur det kan gå när man arbetar med tex projekt.
Min kollega och jag har haft värdefulla diskussioner och jag känner att jag har utvecklats under våra träffar. Något som jag särskilt vill dela med mig av är hennes tankar kring "Vad är Reggio" " ... vad jag tänker är att, som du skrivit någonstans också, inspireras av olika saker. både när det gäller pedagogiska ställningstagande och barnsyn och livssyn.och där är reggio emiliafilosofin jätteviktig och ramar in mycket av det grundläggande. och jag ser det lite som en studsmatta. jag står där och hoppar och försöker nå något. och oavsett om jag når det eller inte så kommer jag landa på studsmattan igen för mer fart. så egentligen försöker jag bara ta mitt avstamp i reggio för att nå något jag inte vet än. men utan reggio hade jag inte kommit speciellt högt, vilket gör att det inte är oviktigt ändå."
Jag tror jag studsar lite hit och dit, lite här och där och ju fler frivolter, kullerbyttor jag gör desto närmare kommer jag mina egna tankar och vart jag kommer att landa ...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar