För att möjliggöra kunskap och utveckling hos varje barn krävs observation och reflektion i ett socialt sammanhang. När vi observerar, analyserar och reflekterar över barn och vuxna i ett socialt sammanhang kan barns lärande och utveckling följas. Pedagogisk dokumentation är ett gemensamt verktyg och ett kollektivt reflektionsdokument pedagoger emellan eller mellan barn och pedagoger. Dokumentation blir alltså inte automatisk pedagogisk utan sker först då den används för bla att förstå tex en händelse ur fler synvinklar där nya beslut om utmaningar för barns och vuxnas lärande fattas. Dessutom handlar pedagogisk dokumentation om at synliggöra processer. Pedagogisk dokumentation kan ge oss svar på vad barn kan, hur de tänker och lär. Att drunka i dokumentation är inte så svårt då vi pedagoger ofta vill få med så mycket som möjligt, inte missa något med andra ord. Pedagogisk dokumentation speglar även vilken barnsyn vi har. När vi tex observarar hur miljön är utformad och hur självständig barnen får vara, kan visa oss hur vi tänker kring det kompetenta barnet. Hur jobbar man med pedagogiskdokumentation? Det är viktigt att vi bestämmer vad, hur och varför vi dokumenterar. Det är medlet, inte målet i sig som ska stå i fokus. Att man följer upp, analyserar och reflekterar över det man dokumenterar är också viktigt. Frågor som Hur gjorde vi? Vad ville vi? Hur gick det? Vad blev resultatet? Hur går vi nu vidare? är oerhört viktiga att jobba med. Att dokumentera är ett sätt att komma närmare sin verksamheten för att bli medveten om vad som sker, hur man gör och varför.
måndag 13 juni 2011
Viktiga begrepp
För att möjliggöra kunskap och utveckling hos varje barn krävs observation och reflektion i ett socialt sammanhang. När vi observerar, analyserar och reflekterar över barn och vuxna i ett socialt sammanhang kan barns lärande och utveckling följas. Pedagogisk dokumentation är ett gemensamt verktyg och ett kollektivt reflektionsdokument pedagoger emellan eller mellan barn och pedagoger. Dokumentation blir alltså inte automatisk pedagogisk utan sker först då den används för bla att förstå tex en händelse ur fler synvinklar där nya beslut om utmaningar för barns och vuxnas lärande fattas. Dessutom handlar pedagogisk dokumentation om at synliggöra processer. Pedagogisk dokumentation kan ge oss svar på vad barn kan, hur de tänker och lär. Att drunka i dokumentation är inte så svårt då vi pedagoger ofta vill få med så mycket som möjligt, inte missa något med andra ord. Pedagogisk dokumentation speglar även vilken barnsyn vi har. När vi tex observarar hur miljön är utformad och hur självständig barnen får vara, kan visa oss hur vi tänker kring det kompetenta barnet. Hur jobbar man med pedagogiskdokumentation? Det är viktigt att vi bestämmer vad, hur och varför vi dokumenterar. Det är medlet, inte målet i sig som ska stå i fokus. Att man följer upp, analyserar och reflekterar över det man dokumenterar är också viktigt. Frågor som Hur gjorde vi? Vad ville vi? Hur gick det? Vad blev resultatet? Hur går vi nu vidare? är oerhört viktiga att jobba med. Att dokumentera är ett sätt att komma närmare sin verksamheten för att bli medveten om vad som sker, hur man gör och varför.
Etiketter:
Viktiga begrepp
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Sarah, you are right. Documentation is a very important achievement. I think, to settle this process in the right direction, we all need to reflect on the way we observe, in the direction of generating more awareness. Some reflections here: http://fabbic.blogspot.com/2011/06/teachers-observing-teachers-observing.html
Skicka en kommentar