lördag 24 september 2011

Reflektioner från mina föreläsningar

Om jag blundar och minns tillbaka till onsdag fylls jag först med värme, som sen går över i lycka. Värmen sprider sig i hela kroppen och jag får ett leende på läpparna. Att få möta så många kloka pedagoger och dela med mig av mina (och mina kollegors) tankar om hur man kan arbeta med barns inflytande i förskolan är en häftig känsla. Mitt främsta syfte var att så små små frön och inspirera pedagogerna och visa hur man kan involvera barnens tankar och ideér i verksamheten. Några nyckelbegrepp som genomsyrade båda föreläsningarna var:



Det kompetenta barnet
Den tredje pedagogen
Förhållningssätt
Medforskande
Reflektion/Dokumentation

Dessa 5 begrepp har, som de flesta av er som följt min blogg, även för mig kommit att bli nyckelbegrepp i verksamheten.

Jag fick dela med mig och pedagogerna tog emot detta som i sin tur speglade av sig även på mig vilket resulterade i att jag lärde mig oerhört mycket också! Tack alla ni ca 110 pedagoger! Och särskilt tack till Bente som gjorde det möjligt för mig att våga utmana mig själv! Men det finns fler personer som faktiskst gjort det möjligt att jag vågade, framför allt min bästa vän och mannen i mitt liv Donny som hela tiden stöttat, mina underbara kollegor och ni bloggare Christian Fabbi och Linda Linder! Jag följer era bloggar och inspireras och tvingas att reflektera över hur jag tänker och agerar.

Citatet nedan fastnade i min näthinna då jag gick Ateljerista A och jag tycker att det säger mycket om barns inflytande och vad det kan ha för betydelse i framtiden.



”Det finns undersökningar som visar att barn som skapar sina egna platser i miljön har lättare att bli självständiga som vuxna. Platsen blir en återspegling på den plats du kan ta i världen och samhället”

Maria Kylin, landskapsarkitekt och forskare

3 kommentarer:

Bente sa...

Du är fantastisk, inspirerande, utmanande och en alldeles speciell vän <3

Sarah sa...

Fina ord som värmer ända in i hjärtat, speciellt när det kommer från dig Bente <3

Linda Linder sa...

Tack Sarah! Vad roligt att du hade en härlig och inspirerande upplevelse och tack för att vi är kollegor på nätet :)