torsdag 29 september 2011

Reflektioner från kursen (Ateljerista B)


” each one of us grows only by dreaming”
(Dolci)
Jag är bara tvungen att ha med detta citat! Det säger så mycket tycker jag.  I fredags på kursen diskuterade vi Vea Vecchis bok
Art and Creativity in Reggio Emilia. Boken är skriven på engelska och jag har precis börjat läsa den, intressant och spännande men ack så svårt att både läsa på engelska och försöka förstå sammanhanget ...

Bokens fem huvudteman är (som jag hämtat nästan direkt ur seminariet)


1. Lärprocesser och kunskapskonstruktion
Som ett rhitzome istället för en trappa eller ett träd fungerar kunskapandet (rhitzome kan liknas vid ett spindelnät eller ett ogräs rötter vars trådar spinner olika mönster)
 
2. Teorin om de 100 språken och de poetiska språkens roll
Lärandet sker genom alla våra sinnen
 
3. Betydelsen av organisation, arbetssätt, redskap  pedagogisk dokumentation och projektarbete
Hur vår organisation är uppbyggd är oerhört viktigt!

4. Miljöns betydelse 
Den tredje pedagogen, bli drabbad, skönhet
 
5. Relationerna mellan atelje – ateljerista - förskolan – övriga  pedagoger
”ateljékulturen” innebär många röster, många kompetenser, trad material + digitala medier

Jag klurar vidare på ovanstående huvudteman ...

Som vanligt fick jag många intryck och jag triggades av olika anledningar och fick reda på nya saker, eller rättade sagt, fick bekräftat saker om mig själv som jag redan visste. Bland annat hur jag reagerar på olika saker som händer i en stor grupp av människor. Då tänker jag osökt på hur barnen hela tiden i verksamheten måste "gilla läget" med alla andra barn vare sig de vill eller ej. Med detta menar jag att det är bra att utsätta sig för olikheter och reflektera över hur man upplever olikheter.







 

Inga kommentarer: